Skotland - tirsdag den 16. september 2014

Bruichladdich Distillery og Bowmore

Når jeg tænker på, hvor meget der er blevet konsumeret af whisky og øl dagen i forvejen, så er det egentlig forbavsende, at jeg ser så frisk om morgenen. Vores vært tager sig god tid til at tilberede morgenmaden. Det tager næsten 3 kvarter, før de sidste får deres mad. Men vi når snildt at overholde aftalen med de andre. Vi skal mødes ved busskuret, så vi kan komme med morgenbussen til Bowmore – og herfra videre til Bruichladdich distillery, der ligger i en bugt sydvest for Bowmore.

I Bowmore genner vores chauffør os over i en anden bus og snart fortsætter vi mod Bruichladdich. Vejret er ikke helt med os i dag. Det er gråt og kunne godt udløse en omgang regn. Den udebliver dog heldigvis.

På Bruichladdich har vi tid til at kigge os lidt omkring, før vi skal på distillery tour kl. 11. Jeg bliver udstyret med en lille 20 cl. flaske med en prøve fra vores tønde. Den ser lidt lys ud men dufter ganske fornuftig. Jeg gemmer den væk, så der ikke er nogen svage sjæle, der kunne finde på at drikke de dyrebare dråber. Jeg bekendtgør, at alle får lov at dufte og smage, når vi er tilbage i Danmark – og har vores prøve fra Arran også.

Bruichladdich viser sig at være meget anderledes end Arran distillery. Bruichladdich er et gammeldags sted, hvor man sætter en ære i at anvende de oprindelige maskiner og udstyr. Vi ser bl.a. den originale maltmølle fra 1881. Så selv om processen er den samme, får vi 2 vidt forskellige distilleri besøg. Men den varme atmosfære fra Arran kan Bruichladdich ikke fremvise. Om det er en lidt standardiseret rundvisning eller om det er det faktum, at vi ikke får lov til at se vores tønde her, der gør det...

Vi har egentlig også bestilt en warehouse tasting, men da vi ikke får lov at se vores tønde, har vi valgt at aflyse denne smagning. I stedet tager vi bussen retur til Bowmore, hvor vi spiser frokost på en lille simpel cafe. Her går de næsten i chock over, at der dukker 13 mand op på en gang. Men det varer kun kort, for efter lidt tid, bliver alle udstyret med en gedigen gang frokost. Drikkevarerne har vi selv købt hos naboen – et supermarked.

Vi får også tid til at gå lidt rundt i Bowmore. Byen er nu forholdsvis hurtigt set. En del af os stikker hovedet indenfor på Bowmore distillery, hvor de byder på en gratis dram, som vi kan nyde på en terasse, hvorfra der er fin udsigt over bugten.

Det bliver også tid til en øl på byens lille havn, før bussen fører os tilbage mod Port Ellen. En del af os bliver sat af bussen udenfor Port Ellen, for at gå en tur. Resten af selskabet fortsætter ind til Port Ellen, hvor de finder en pub med en ”Biergarden” foran.

Her møder vandrerne dem senere. Vi får et par gode pints øl fra pubben. Det er en dejlig aften. Skyerne er lettet og vi har fri udsigt til en flot solnedgang, mens svanerne svømmer stille rundt foran os. Der går helt Morten Korch i det!

Aftensmåltidet indtages på White Hart Hotel. Det er et småstøjende selskab, der sætter sig til bords. Vi får et godt måltid. Jeg kan ikke helt huske, hvad jeg får at spise. Vistnok noget indisk eller mexicansk :D)

Aftenen sluttes af i hotellets bar, før vi trimler ned gennem ”hovedgaden” og hjem til Cala Sona. Flere af de andre når også på Port Ellens eneste pub, hvor der bliver smagt på en masse, som nogen af dem fortryder dagen efter! Mit hovedet når knap nok ned på puden, før der klages over snorkelyde!